Alla inlägg den 15 januari 2009

Av Karina - 15 januari 2009 22:05

Idag fick jag ett stooort paket från en kille som genom tradera sålt 4 tallriker och ett uppläggningsfat/skål till mig.

Relief heter serien och är en Bing & Grøndahl service från 70-talet skulle jag gissa.

Jag växte upp med detta och när jag var hemma i DK i julas hittade jag en thekanna som den lilla knubbiga saken på bilden ovan och en gräddkanna.

Tänkte att NU skall jag samla ihop till en theservice.

Så jag började spana runt lite.

Hittade denne Lasse på tradera som sålde 4 fat + 4 fat + 3 fat + två ljusstaker + en smörbytta utan lock (brukar va trälock på dom) + 1 serveringsskål på fot.

Jag bjöd på 4 + 4 fat och på skålen.

Vann skålen och 4 av faten.

När jag svarade på vinnermailet frågade jag honom även om ån hade bjudit på som 3 tallrikerna han hade ute.

ingen hade bjudit på dom eftersom han hade tagit bort auktionen, då han ansåg att galsyren på faten inte var fint nog att säljas.

Han erbjöd mig att få med dom tre faten på köpet.

jag blev självklart JÄTTE glad och undrade om han var sann... jag mener... vem GER bort saker i dagens Sverige?

Idag när jag hade hämtat paketet och packade upp det plockar jag upp mina 4+3 fat, skålen OCH smörbyttan OCH ljusstakerna.

Stod å skrattade lite för mig själv där vid bordet och undrade om sånna här människor verkligen FINNS på riktigt?

Jag mener... det var ju en ÖVERRASKNING... jag visste ju att jag skulle få dom tre extra tallrikerna (som dessutom var jätte fina) men sen visste jag ju inte om mera.

Och se... där gav han mig dom andra sakerna som inte hade blivit sålda.


Japp. det var som lilla julafton här hemma. Nu du Lasse... nu blir d toppen bra omdöme på tradera :)


TACK

Hoppas jag kan ge tillbax till nån annan senare i livet.


Mamma ringde dessutom här om dan från nått loppis i dk och sa att hon stod med thekopparna till serien... om jag ville att hon köpte 6 stk m fat och en sockerskål. Jatack... och köp lite fat oxå (trode ju bara att jag hade 4 stk) SÅ nu är det klartsamlat!! Jag har hela min theservice :)

flera bilder på Relief kan du tex se på:

http://www.skovsantik.dk/Stel,%20stentoj%20relief.htm


OBS. Min man fullkomligt HATAR denne service, så jag antar att han inte är den ende. OBS igen. Detta skall BARA fram vid thesällskap :) Han dricker sällan the.

Vill du dricka the ur mina relief koppar... då får du vänta. Dom är kvar hemma hos mamma DK.


/tant gla å tacksam


Av Karina - 15 januari 2009 09:36

Sitter i skolan med min grupp. Har nog lyckats hamna i den snurrigaste och mest ostrukturerade gruppen det går att få till i min klass.

Dom två andra grupperna är färdiga med hela projektet sen typ en vecka tillbax. Men vi sitter FORTFARANDE i skolan HELA dan och jobbar... eller va vi nu gör.


Kommer aldrig bli klara.

Skall byta grupp till nästa projekt. Detta går ju inte.


Trött är jag oxå, och min mobil vill inte ladda. jag hittar inget roligt att titta på på youtube och den jag allra helst vill få mail ifrån hör aldrig av sig.

Så. Nu fattas det väl bara att vi inte blir klara idag heller.

Då kan vi sitta här imorn oxå... ensamma.

Nej.. .vill inte vill inte.

Längtar tills detta huvudmoment är över. Vi läser Produktionsteknik & Produktionsekonomi just nu.

Nästa moment skall bli kul. Elteknik. hela 9 veckor skall vi sitta med det. Då MÅSTE jag hamna i en bra grupp. 9 veckor i den gruppen jag har idag skulle vara förödande för min framtid.

Visst, jag ansvarar själv för mitt inlärande men eftersom hela min utbildning baseras på PBL (problem baserad lärande - grupparbeten och typ INGEN läraledd undervisning) så är det GANSKA viktigt att man får en grupp vari man jobbar bra för att man skall lära sig... så är det för mig iaf.


Nu skall jag hämta en kopp kaffe och se va vi har kvar att göra på detta skitprojekt.

/häxan surtant

Ovido - Quiz & Flashcards